Regeneracja sprzęgła w pojazdach mechanicznych
Za pośrednictwem sprzęgła możemy połączać układ napędowy, silnik i części wykonawcze jako osobne urządzenia. Wyróżnia się wiele gatunków sprzęgieł, ze względu na różne funkcje, jakie mają wykonać i technologię wykonania. W pojazdach samochodowych najczęściej występuje sprzęgło typu ciernego, sterowane pedałem. Używa się również sprzęgła suche – nie używające oleju ( w samochodach osobowych i dostawczych jest to jednotarczowe, a w ciężarowych – wielotarczowe). Sprzęgło suche składa się ze stalowej tarczy z przemontowanymi okładzinami ciernymi. Tarcza cierna, osadzona wielowypustowo na wałku wejściowym skrzyni biegów, dociskana jest przez sprężynę do koła zamachowego silnika. Dzięki sile tarcia przenosi moment obrotowy. Sprzęgło pracuje w niezwykle trudnych warunkach, przez co używane są ceramiczne, które znacznie zwiększają współczynnik tarcia.Podstawowym zadaniem tej części jest przenoszenie napędu z silnika do skrzyni biegów, a także jego zadaniem jest tłumienie doraźnych przeciążeń przekładanych z silnika do skrzyni biegów, stworzonych przez nieumiejętne naciskanie pedału sprzęgła. Amortyzacja odbywa się przy użyciu sprężyn, które są zamontowane w tarczy. Regeneracja tarczy sprzęgła polega na wymianie okładzin tarczy sprzęgłowej, dźwigienek sprężyny talerzowej w docisku czy łożysk oporowych. Naprawa może jednocześnie opierać się na ulepszeniu jego geometrii, która przeniesie większy moment obrotowy, a skok pedału sprzęgła będzie krótszy. Docisk jest również ważny i się odkształca, co może spowodować szybkie zużycie elementów a także sprężyn, których celem jest dociskać tarczę docisku do tarczy sprzęgła. W rezultacie tego w ramach renowacji wymieniona zostaje zniszczona tarcza i docisk.
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.